16. den 2.8.2009 Z ostrovů zpět na kontinent
Ramberg – Hamnøya – Reine – Moskenes – Å - Moskenes – camp Bodø
Vstáváme do překrásného dne, kdy již před devátou ranní je
Couráme se dále mezi historickými budovami s rozličným vybavením, které jsou přístupny veřejnosti, když nám při pozorování jiných návštěvníků dochází, že jsme si v již zmiňovaných suvenýrech u parkoviště měli zakoupit i nějaké viditelně nošené vstupenky. Ty my bohužel tentokrát nevědomky nemáme, takže další atrakce sledujeme spíše z povzdálí, a abychom náš národ případně neuvrhli do ostudy, tak se mezi sebou bavíme „portugalsky s lisabonským dialektem“. Čas najednou začíná ubíhat rychleji, a tak se oklikou přes tunel, kterým jsme přijeli, vydáváme zpět k parkovišti. Když otevřeme auta, vyvalí se na nás vedro jak ze sauny a já ani nechci vědět, jakpak se mají rybičky od kouzelné babičky v našich ledničkách, natož ty sušené v černé rakvi na střeše Pašíka. Další postupový cíl dnešního putování je návrat do pár kilometrů vzdáleného přístavu Moskenes, odkud by nás měl trajekt dopravit zpět na pevninu. Vzhledem k tomu, že se nám zavčasu i přes Pavlovo velké úsilí nepodařilo zařídit rezervaci, tak se vše stává velkou a poněkud nebezpečnou loterií. Aby to bylo trochu komplikovanější, tak si Robert vymýšlí, že ještě nutně potřebuje další tresku, takže si na rozdíl od Kořínků přes Tind a Sørv ågen zajíždíme zpět na Sokrisøyu. Při zpáteční cestě se ještě zastavujeme v Reine, kde bych zmínil snad jen to, že je zde vcelku široká nabídka stylového ubytování a benzinka. Moc se zde nezdržujeme a raději se přesouváme do Moskenes, kde se řadíme do fronty několik aut za Kořínky doufaje, že se na dnešní trajekt dostaneme. Do plánovaného odjezdu ale ještě zbývá několik hodin, takže se rozhodujeme pro tepelné zpracování ryb od babičky. Obsazujeme proto jeden stůl a snažíme se zprovoznit gril. To se ale bohužel naprosto nedaří, takže filety zase potupně schováváme a pro tuto chvíli volíme jiný druh stravy. Čas se tak nějak podivně vleče a nervozita narůstá, protože naprosto netušíme, kolik aut si rezervaci zajistilo a přijede až na poslední chvíli. Přesně v sedm se pak zpoza přístavní hráze vynoří plavidlo Malangen, z něhož začíná na pevninu proudit šnůra aut. Jejich počítáním se nezaobírám, protože obsluha trajektu po nás s předstihem vyžaduje platbu 704 NOKů. Z toho dedukuji, že se s námi dnes počítá, což se záhy potvrzuje při zapisování jmen do evidence cestujících zřejmě pro případ ztroskotání. To na nás působí poněkud morbidně, ale opravdový důvod může být i jiný, neboť výběrčí přepravného záhy oddělují spolucestující od šoférů, kteří jsou nuceni nastoupit samostatně. Startování motorů aut přede mnou mě přivádí k větší ostražitosti a tak raději nasedám právě ve chvíli, kdy se dává pomalu do pohybu i naše „lajna“. Pár metrů před vjezdem do rozevřené tlamy trajektu se však kolona zastavuje a moje tepová frekvence je rázem někde kolem stovky. Skrze okna aut přede mnou vidím již naloděnou bílou Oktávku s ne zrovna optimisticky zářícími brzdovými světly na konci automobilové paluby, ve zdánlivě neřešitelné situaci pro možnost dalšího posunu vpřed. Dispečeři řídící rozložení vozidel na šífu ale naštěstí odvedli výbornou práci a tak po pár přískocích se do nitra hučící obludy nakonec vchází i náš Pašík. Bylo to ale o chlup a přijet o hodinu později, tak bychom zde čekali do rána, neboť objížďka „po souši“ by přes noc rychlejší asi nebyla, když jenom do Narviku je to
S velikou úlevou se proplétám mezi auty nacpanými na sebe „nárazník na nárazník“ a okamžitě vyjíždím výtahem na osobní palubu, ale ani tak nestíhám sledovat odražení od mola a uzavření nákladových vrat. Celá operace od zakotvení lodi k molu, výměnu aut i pasažérů a následný odjezd trvala necelé půl hodiny, takže již o půl osmé z otevřené paluby máváme Lofotům a nutno přiznat, že se některým z nás lesknou oči. Trasu z těchto ostrovů na kontinent zabezpečují dvě lodě a my jsme si vylosovali tu pomalejší, takže máme čtyři hodiny na pozorování vzdalující se perly severu s již neodmyslitelným západem slunce. Z počátku je na venkovní palubě poměrně plno, ale úměrně tomu, jak se vzdalujeme od souostroví a jak se nad otevřeným mořem prudce ochlazuje zde trvale zůstává již jen několik otrlých domorodců, mezi nimiž vyčnívá vousatý dědeček v kraťasech a sandálech, nehnutě sedící na židli s očima zabodnutýma do nějaké knihy. Nám se naštěští zdařilo obsadit i stolek s šesti křesílky v útulném prostředí kabiny pro cestující, takže kromě hraní karet si můžeme i trochu zdřímnout. Cesta utěšeně ubíhá, díky čemuž už hodinu před půlnocí sledujeme bravurní manévrování mezi pobřežními ostrůvky a mělčinami, až po ostrou, téměř 180° zatáčku k přístavnímu molu v Bodø. Chování většiny spolucestujících při opouštění lodi mně připomíná spíše vzorné plnění evakučního plánu a vědom si možnosti ušlapání, vše pobaveně sleduji až do okamžiku, než mě úklidová četa začne neomaleně mopem pobízet k urychlenému výstupu. Pěšáci musí plavbu opět ukončit odděleně a tím v poněkud setmělém přístavu nastává drobný chaos při hledání, zastavení a následném nastoupení do auta řízeného tím svým šoférem. Ke mně naštěstí přistupuje pouze Robert, takže vybaveni ani ne týden starými zkušenostmi vcelku rychle nacházíme kemp ležící v bezprostřední blízkosti letiště. Těsně před půlnocí jsou všechny chatky beznadějně obsazeny, takže nezbývá nic jiného, než opět rozbít stany, což se ne všem daří činit v tichosti. Obětavá Jitka se s rybami od babičky vrhá do kuchyně a po chvíli se již na stolku, který jsme nekompromisně uchvátili, cpeme nadstandardními porcemi typické norské stravy. Že to všechno nejsme schopni zkrmit, s přibývajícími sousty chápou už i Pavel s Matesem a tak s dobrou vírou, že uděláme dobrý skutek, necháváme zbytky na stole pro místní neuvěřitelně velkou a chlupatou erární kočku. Zítra nás čeká náročný den, takže dnešní sezení již příliš neprotahujeme a s přeplněnými žaludky se ubíráme ke spánku.